KREATIVITET

Skräddarsy kreativa team

Av juni 1, 2022Inga kommentarer

Hur skräddarsyr man sitt kreativa team? En fråga som vi ofta får. Vårt enkla svar på den frågan är förstås att alla team kan vara kreativa. Men självklart är det ibland mer komplext än så. Sammansättningen av teamet ska förstås spegla det du vill ska komma ut som resultat av deras gemensamma arbete. MEN kärnfrågan är inte vilka utan HUR du får ditt team att arbeta kreativt tillsammans. Och det beror mindre på sammansättningen och mer på hur vi förhåller oss till varandra.

En kvinna kom fram till mig en gång efter en av våra workshopar med en liten besvärad min och sa:
– Jag tycker att jag är ganska kreativ och har många bra tankar och idéer, problemet är att mina tankar är oftast inte samma som hos mina kollegor och därför så uppfattas jag mer som en person som är motvalls mer än som en person som kommer med kreativa tankar. Hur ska jag göra för att ändra på detta?

Utan att gå vidare in på hur vår diskussion kring detta fortsatte så tycker jag att detta var en väldigt intressant reflektion från henne, som beskriver något jag definitivt tror att fler kan känna igen sig i. För ofta så handlar det inte alls om teamet i sig, utan de kontaktytor vi skapar mellan varandra. Hur nära vi kan komma varandra för att våga vara sårbara, ärliga och transparenta i vår kommunikation. Allt det där som röjer undan sådant som så lätt kan blir till hinder för vår kreativa kapacitet. Att vi vågar både uttala och ta in olika tankar. Och om det som vi alltid återkommer till, hur vi sedan förhåller oss till dem. Om vi inte vårdar och tar hand om, eller för den delen lär oss hur vi ska hålla dessa kontaktytor öppna för olika tankar och idéer, så blir det inga kreativt presterande team, oavsett vilka människor du handplockar till att ingå!

Jag tänker lite som när man gör ett lapptäcke. Det spelar liksom ingen roll hur bra rutorna matchar varandra, om du inte hittar ett lämpligt sätt att foga ihop dem till en helhet. Förstår ni vad jag menar? Så vårt tips till er att är att börja fundera över vilka förhållningssätt ni vill odla i era team, snarare än vilka spelare som ska ingå. Och ha förståelse för att de team som skapar bäst tillsammans är de som är väl sammansvetsade, som visar stor respekt för varandra och har en väl fungerande  och öppen kommunikation. En gemensam värdegrund inför de kreativa arbetet helt enkelt. En gemensam värdegrund är dock inte samma sak som att alltid tycka lika om allt. Det betyder bara att man delar en idé om hur vi förhåller oss till varandras tankar och idéer, något som världen i stort verkar behöva öva sig lite mer på just nu!

/Emma på KUL

Svara oss gärna